Het positieve van conflicten

Het probleem van de schijnbare tegenstrijd Door de geschiedenis heen hebben de mensen nooit opgehouden met elkaar samen te werken, met elkaar te strijden, tegen elkaar te strijden en elkaar te bestrijden. Dit gebeurde en gebeurt op politiek, ideologisch, wetenschappelijk en op commercieel vlak. Waar komt dit vandaan? Het zal ongetwijfeld meespelen dat dit komt door de vrije wil van de mens en de daarom verschillende standpunten en belangen die hij inneemt en verdedigt. Maar Lees meer…

Het Coronavirus: een medicijn tegen een grotere kwaal? 

De afgelopen weken hebben we allemaal opmerkingen en ideeën gelezen of gehoord waarin dit virus bij wijze van spreken een Chinees paspoort krijgt met visumvrije toegang tot alle landen. Covid-19, ik had er in het begin wat bedenkingen bij. In een tijd waarin internationale, politieke en economische spanningen zo hoog oplopen, leek het mij – en vele anderen, niet onwaarschijnlijk dat de uitbraak van dit virus in China op journalistiek niveau zou worden uitgebuit om Lees meer…

Economie van Vrede

Op 30 november 2018 organiseerden we een conferentie over een Economie van Vrede met als hoofdsprekers Gunter Pauli en sjeik Khaled Bentounes. In een afgeladen Pakhuis de Zwijger werd een economie verkend die duurzaam en vreedzaam is. Samen met Our New Economy, AISA-NGO en Pakhuis de Zwijger ontwikkelde we deze avond. Waarom een Economie van Vrede? De huidige ecologische, economische en sociale crises zijn met elkaar verweven en verplichten de mensheid wereldwijd om de grondvesten Lees meer…

Huis van Vrede: een terugblik en vooruitblik

Het Huis van Vrede is nu al bijna 4 jaar actief. Het is opgericht door de ngo AISA Nederland en scoutinggroep de Cirkel. Sinds juni 2016 heeft het Huis van Vrede met verschillende partners en vrijwilligers geprobeerd positieve en constructieve impulsen in de samenleving te lanceren met het doel een duurzame cultuur van vrede op te bouwen met elkaar. Het blijft altijd zoeken: zitten we bij de essentie van een cultuur van vrede? Is dit pedagogisch Lees meer…