In het kader van UNESCO’s Futures of Education visie- en onderzoeksfase, heeft de Zwitserse vereniging van Society for Intercultural Education, Training and Research (SIETAR Zwitserland) meer dan 20 belangrijke partijen betrokken bij de manieren waarop interculturele competenties een rol kunnen spelen in transformatief onderwijs. Alaeddine Touhami, voorzitter van het Huis van Vrede, heeft namens AISA-NGO bijgedragen aan dit artikel.

Hoe moet wat we leren, hoe we leren en waar we leren in de toekomst veranderen? Hoe kan intercultureel onderwijs bijdragen aan een duurzamere en welvarendere toekomst, voor mens en planeet? Deskundigen met uiteenlopende expertise kwamen samen om deze belangrijke kwesties te bespreken, voortbouwend op hun ervaring op het gebied van interculturele dialoog, inclusie, diversiteit, migratie, human resources, internationaal management, pedagogie, didactiek, online training, en vredeseducatie.

Touhami citeert Cheikh Bentounes (Actes Congres Feminin, 2014) waarin hij erop wijst dat “…onze samenleving de erfgename is van het verleden en het moet opnemen tegen een spectaculaire culturele mix. Oost en West versmelten meer en meer. De globalisering breidt haar netwerk uit zonder rekening te houden met ieders waarden en met de familiestructuren die ieders eigen culturele identiteit dragen. In plaats van ons naar eenheid te leiden, leidt deze dynamiek ons naar een binaire, dualistische, steeds meer geatomiseerde wereld, waardoor het probleem ontstaat van een wereld gebaseerd op tegenstellingen, op antagonismen.”

Lees hier het gehele artikel over de toekomst van het onderwijs.

Categorieën: actualiteiten

0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *